Bardzo Szybka Piłka

praca zespołowa
Wskazówka:

To ćwiczenie to klasyczny teambuilder, który możesz wykorzystać w kontekście takich zagadnień jak: wspólne poszukiwanie rozwiązań, prototypowanie, liderowanie, komunikacja czy proces grupowy. Zwróć baczną uwagę na jasne wytłumaczanie reguł (możesz je wcześniej zapisać), ponieważ mogą być one negocjowane czy róźnie interpretowane przez walczący o wynik zespół!

Przebieg ćwiczenia:

[1] Powiedz grupie, że przed nimi zespołowe zadanie, w którym będą realizować o jak najlepszy wynik czasowy. Wyzwanie polega na tym, aby wszyscy członkowie grupy, w jak najkrótszym czasie, dotknęli piłeczki, którą masz ze sobą. 

[2] Żeby nie było zbyt łatwo, istnieją jednak dwie złote reguły, których będziesz jako sędzia pilnować. Po pierwsze, w jednej chwili dotykać piłki może tylko jedna osoba. Wyklucza to zatem podawanie sobie piłeczki z rąk do rąk. Po drugie, piłeczka nie może leżeć, ani na podłodze ani na stoliku, ani na jakiejkolwiek innej powierzchni. 

[3] Dodaj, że zespół ma do dyspozycji 10 prób. Zapisuj wyniki na biężąco na tablicy. Na koniec, liczyć się będzie najlepsze podejście. Przygotuj stoper do dokładnego mierzenia wyniku (z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku np. 3,58 sec.). Pierwsza osoba dotykająca piłeczki mówi START, a ostatnia STOP. Na te sygnały włączasz i wyłączasz stoper. Próby bez wyniku (np. przerwane) wliczają się do puli 10 podejść.

[4] Daj grupie trochę więcej samodzielności w tym ćwiczeniu. Nie wyznaczaj im celu, kiedy usłyszysz pytania typu: Czy zejście poniżej 8 sekund wystarczy? Nie mów im póki grają, jakie wyniki miały inne zespoły, z którymi wykonywałeś to ćwiczenie. Niech sami ocenią, jaki rezultat jest dla nich satysfakcjonujący. 

Podobnie, nie wyznaczaj im formalnego lidera, także poprzez podanie konkretnej osobie piłki (!). Lepiej zostaw piłkę na podłodze pośrodku grupy i powiedz, że ćwiczenie właśnie się zaczyna i że oddajesz im pałeczkę.

[5] Po skończonej ostatniej próbie, podkreśl najlepszy wynik na tablicy. Okraszcie go oklaskami. Teraz czas na podsumowanie:)

Dlaczego warto:
Omówienie ćwiczenia:

[1] Na początek zapytaj grupę o ogólne wrażenia z ćwiczenia: co było ciekawe, jak się teraz czują. Dopytaj też na ile są zadowoleni z wyniku, który osiągnęli. Jaki to jest poziom satysfakcji w skali 1-10? Czy sądzą, że dałoby się wykręcić jeszcze lepszy wynik? Co decydowało o tym, jaki cel sobie wyznaczyli jako zespół?

[2] Omówcie sam proces, jaki doprowadził ich do tego rezultatu. Kiedy pojawił się najlepszy pomysł? Kto był autorem? Czy były pomysły, które nie zostały zrealizowane? Dlaczego? Czy łatwo było zmienić jedno podejście na inne? Ile czasu spędzali na planowaniu, a ile na próbowaniu rozwiązań? Czy pracowało im się dobrze?

[3] Porozmawiajcie o rolach w zespole i o jednostkowych perspektywach. Kogo grupa uważa za lidera w tym ćwiczeniu? Kto brał odpowiedzialność na siebie? Kto decydował o tym, co robimy? Kto dbał o to, abyśmy się słuchali? Kto się całkiem wycofał i dlaczego? Kto był dawcą pomysłów, a kto usprawniał ich wdrożenie w życie? 

Powyższe opracowanie przekazuję dalej na zasadach otwartych zasobów. Jeśli jednak chcesz wspomóc moją pracę nad tym projektem, możesz podziękować mi, fundując mi kawę. Będę przy niej pracował nad kolejnymi materiałami:)